Joskus kaupassa tulee mieleen että pitäisi tukea brasilialaista teollisuutta eikä langeta tuttuihin monikansallisiin tuotteisiin. Tosin monikansallisetkin valmistetaan usein Brasiliassa, kuten vaikka Mattelin Barbie-nuket ja Nestlen tuotteet. Barbeja ei ole vuosiin tullut ostettua, mutta Nestlen jugurttia kylläkin. Manauksen kaupoissa brasilialainen vaihtoehto on harmittavasti melkein aina mansikkajugurttia enkä erityisemmin välitä mansikoista.
Pyykki meillä pestään tylsästi Omolla, mutta yleispesuaine on Veja Multi-uso. Pidin sitä ensin kovin eksoottisena, mutta tajusin pian että sen takana on brittifirma Reckitt Benckiser - Suomessa samaa yleispesuainetta ei ole, mutta Finish-astianpesuaine ja Veet-ihokarvojen poistovoide kyllä löytyvät Suomesta.
Olen helppo uhri markkinoinnille. Olen se joka valitsee tuotteen kauniin pakkauksen ja hauskojen kuvien perusteella. Saippuan värinkin pitäisi sointua kylpyhuoneen sävyihin, ikäänkuin sisustuselementtinä. Olen toivekuluttajan prototyyppi, markkinoinnin unelma.
Kerran yritin olla jotain muuta. Ei aina Dovea tai Palmoliveä. Käytin ruokakaupan kosmetiikkaosastolla melkein tunnin valitessani aitobrasilialaista suihkusaippuaa. Luin tuoteselosteet, jota en yleensä koskaan tee. Päädyin ankeannäköiseen "elle ella hidratante"-valmisteeseen.
Aamulla Mikko valitti ettei uusi saippua vaahtoa.
- "Hidratante"... sehän on jotain kosteuttavaa. Onko se saippuaa ollenkaan?
- Se on kosteuttavaa kokovartalosaippuaa. Kyllä siinä pitäisi lukea "sabonete", saippua, jossakin. Valitsin sen saippuahyllyiltä. Se oli sitäpaitsi tarjouksessa!
Ei siinä lukenut sabonete, saippua. Se oli kosteusvoide. Mutta brasilialainen.
- Ihotautiklinikka suosittelee kosteusvoiteen käyttöä saippuan sijasta. Saippua ei ole lainkaan hyvä koska se kuivattaa ihoa.
Selitys ei uponnut Mikkoon. Takaisin Palmoliveen.
torstai 13. syyskuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti