Jännityskertomus etenee. Hoituuko autoni kuntoon merkkihuoltamolla!
Pääsin portugalintuntini jälkeen Aryn kyydissä keskustaan Ford-huoltoon. Auton piti olla valmis haettavaksi kello 17, olin paikalla 16.40. Auto oli viimeistelyä vaille valmis joten menin odotustilaan jossa luin päivän lehden ja katsoin televisiosta Brasilian piilokameraa. Reilusti kuuden jälkeen Marcio - se englantia puhuva kaveri - tuli hakemaan minut.
Autoni odotti puhtaaksi pestynä, tummennetuin lasein minua. Teknikko haalareissaan vielä hääräsi autoni ympärillä. Ricardo - se englantia puhumaton kaveri joka oli vastuussa autoni huollosta - selitti portugaliksi mitä autolle oli tehty ja Marcio käänsi englanniksi. Luulen että ymmärsin Ricardoa yhtä hyvin kuin Marciota, mutta Marcio oli hirveän ylpeä saadessaan puhua englantia. Ympärillä pyörivä sievä aputyttökin katsoi Marciota ihaillen ja kertoi Marciolle ymmärtävänsä hieman meidän englanninkielistä puhetta ja Marcion mielestä se oli hienoa.
Konepelti avattiin ja Ricardo ja Marcio hehkuivat ylpeydestä näyttäessään kuinka puhdas moottori oli nyt kun se oli pesetetty. Niin, huoltamo ei itse pese moottoria vaan se oli ulkoistettu ja maksoi 40 realia tai siis 16 euroa.
Sain vielä listan osista jotka minun vielä kannattaisi ostaa jostain muualta kuin heiltä, kalliista merkkihuoltamosta, ja tulla osien kanssa uudestaan huoltoon jossa he kyllä asentavat vapailta markkinoilta hankkimani osat.
Maksoin laskun joka ei ollut kumpikaan aiemmin ilmoitetuista summista vaan jotain siitä väliltä - 1200 realia, 480 euroa - ja ajoin Manauksen iltapäiväruuhkaan. Hälytysvalo ei palanut ja jarrut toimivat. Hämärät lasit tuntuivat alkuun oudoilta, mutta ilta pimeni nopeasti heti kuuden jälkeen, en pysty sanomaan näinkö huonommin vai paremmin kuin aikaisemmin.
Laitoin parkkivalot päälle ja ajoin kotiin.
lauantai 23. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Ihmeellistä että huoltamo ehdottaa että ostat muualta halvempia osia. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että huoltamot tekevät kaikenlaista turhaa työtä (tai ainakin laskuttavat--en tiedä mitä laskuissa olevat kymmenet pikkuasiat oikeasti ovat) ja ovat muutenkin huijareita.
Ainakin autokaupoissa on niin. Ainakin Seinfeldissä.
Korjaamo oli oikein hieno. Odotushuoneessa oli viihtyisä, kahvia ja lehtiä ja televisio. Työntekijöillä hienot vaatteet. Siellä ei ollut niitä varaosia, olisivat joutuneet tilaamaan Sao Paulosta, ehkä ne vaan ajatteli saavansa minusta joka tapauksessa asiakkaan, niinkuin saavatkin.
Lähetä kommentti