sunnuntai 7. syyskuuta 2008

Panaman matkaa kuvina

Olemme Panaman tasavallassa, siis se ohut kannas joka yhdistää Pohjois- ja Etelä-Amerikan ja erottaa Karibian meren ja Tyynen valtameren. Panamassa on 3 miljoonaa asukasta.

Korkein kukkula ja kauneimmat näköalat pääkaupungissa Panama Cityssä oli amerikkalaisten asuinpaikka silloin kun kanava kuului amerikkalaisille eli 1903-1999. Ranska solmi sopimuksen Kolumbian (Panama kuului Kolumbialle vuoteen 1903 sakka) kanssa 1878 kanavan rakentamisesta. Kreivi Ferdinand de Lesseps, joka oli juuri saanut Suezin kanavan voitokkaasti valmiiksi, aloitti uuden kanavan rakentamisen 1882. Ranskalaiset insinöörit epäonnistuivat ja 20 vuotta työn aloittamisen jälkeen firma meni konkurssiin.
Amerikkalaiset kiinnostuivat kanavan rakentamisesta ja pohtivat ryhtyvätkö rakentamaan Panamaan tai Nicaraguaan . Ranskalaiset halusivat eroon konkurssipesästään ja lähettivät amerikkalaisille nicaragualaisen postimerkin, jossa oli kuva toimivasta tulivuoresta. Amerikkalaiset pelästyivät Nicaraguan vaaroja ja tekivät kaupat Panamasta 1903. Kanava valmistui 1914. Sopimuksen mukaan USA:lla oli ikuinen oikeus kanavan operoimiseen ja 10 mailin levyiseen kanavavyöhykkeeseen.
Vuosien mittaan amerikkalaisvalta kanavavyöhykkeellä herätti kasvavaa ärtymystä. Kanavavyöhykkeelle kun mikään Panaman laki ei yltänyt, valta oli täysin amerikkalaisilla. 1977 Jimmy Carterin aikaan solmittiin sopimus kanavahallinnon asteittaisesta siirtämisestä Panamalle.31.12.1999 kanavahallinto ja kanava-alue siirtyi lopullisesti Panamalle.
Kanavasulkujen leveys ja pituus määrittää suuren osan maailman laivojen mitat. Monien laivojen on mahduttava Panaman kanavan läpi oikaistakseen Atlantin ja Tyynen valtameren väliä. Sulkujen leveys on 33.5 metriä ja pituus 290 metriä. Laivojen siirto sulutuksessa tapahtuu kuvassa näkyvien pikkuvetureiden avulla. Tällä tavalla laivan ja kanavan seinän väliin ei tarvita kuin muutama sentti tilaa.
Kanava on 80 kilometrin pituinen ja siinä on kuusi sulkua. Keskelle kanavaa on muodostunut suuri keinojärvi. Panaman saatua kanava haltuunsa ollaan aloitettu kanavan laajennus. Kymmenen vuoden sisällä sulkujen leveys tulee olemaan 55 metriä.
Kanavakierros museoineen kuului kaupunkikierrokseen johon osallistui myös venezuelalainen pariskunta. Mukavia ihmisiä, joita sai joka paikassa odottaa, koska kävivät museossa vain ruokailemassa ja pysähdyimme tähän tax free-kauppaankin vain koska venezelalaisrouva halusi ostaa hajuvesiä.

Matkalaukkuni on edelleen kateissa. Vuorokauden jälkeen minulle tuotiin kuvassa näkyvä laukku joka ei ole minun. Menimme aamulla lentokentälle vaihtamaan laukkua - tässä vielä kuvittelen puhuvani minun laukkuni saaneen herra Cesar Mirandan kanssa, mutta kävi ilmi että kyseessä oli vain satunnainen , muuten vain puhelias matkaaja.
Puolenpäivään aikaan ilmeet olivat valoisat. Herra Miranda lupasi tuoda tuota pikaa matkalukkuni kentälle vaihtaakseen sen omaan laukkuuni. Olimme neljä tuntia kentällä emmekä nähneet herra Mirandaa emmekä laukkuani.
Nälkäkin tuli. Kentällä oli Flying Dogs-hot dog-ravintola. Sen suosio ei näyttänyt kovin suurelta emmekä mekään sitten siihen haksahtaneet.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

En voi nukkua enkä syödä ennenkuin tiedän tuleeko Laukku ikinä. Herra
M. on ilmeisesti suuri konna, joka
uskoo, että Laukusta voi vielä saada isot lunnaat. - Onnellista
matkaa kuitenkin teille kaikille neljälle!